Pressmeddelande -
Lördag invigs nya Konstväxlingar i tunnelbanan i Världens längsta vernissage
Region Stockholm presenterar stolt de nya utställningarna på Gärdet, Zinkensdamm, Mariatorget, Slussen och Fridhemsplan. Under invigningen får resenärer följa med till de olika stationerna och höra konstnärerna berätta om sina utställningar.
Konstväxlingar är ett unikt koncept för att visa samtidskonst för hundratusentals resenärer.
-Det är en väldigt spännande grupp av både yngre och etablerade men också riktiga ikoner till konstnärer som ställer ut i årets Konstväxlingar. Ingen kommer att missa konsten på stationerna! Bilderna är fulla av detaljer och tål att återbesökas och betrakta över tid, säger Ulrika Lublin, projektledare för Konstväxlingar.
Om årets Konstväxlingar
I de olika utställningarna visas konst såsom den ser ut idag, med konstnärer som jobbar med måleri, fotografi och kollage och rör sig mellan olika konstnärliga uttryck.
En röd tråd i utställningarna är konstverk som tar fasta på ett personligt historieberättande. Flera av konstnärerna har blickat tillbaka mot såväl den egna som vänners familjehistoria, undersökt och hämtat material ur olika bildarkiv som sedan bearbetats till verken vi ser i på stationerna. Utställningarna bjuder på en mängd berättelser som både kan skapa igenkänning eller öppna upp för nya tankar.
Välkommen på Världens längsta vernissage
Start på Gärdets tunnelbanestation. Vi möts på plattformen. Giltig SL-biljett är allt du behöver.
kl 13.00-13.15 Invigning
- Kulturförvaltningens konstchef Elisabeth Wengström hälsar välkomna
- kulturnämndens ordförande Erik Persson (S) inviger
- projektledare för Konstväxlingar Ulrika Lublin presenterar konstnärerna
kl 13.15-14.40 Guidad tur med konstguide Marie Andersson och samtal med konstnärerna på sina respektive tunnelbanestationer:
- 13.15-13.25 Jeanette Hayes på Gärdet
- 13.35-13.45 Marie-Louise Ekman och Max Olofsson på Zinkensdamm
- 13.50-14.00 Cia Kanthi på Mariatorget
- 14.05-14.15 Eric Magassa på Slussen
- 14.30-14.40 Filippa Arrias på Fridhemsplan
Konstnärerna som ställer ut 2023-2024
Eric Magassas utställning på Slussens tunnelbanestation heter ”A Love Supreme”. Genom bilderna längs stationens väggar, hela 40 stycken, vill Magassa skapa en inkluderande och personlig kärleksmanifestation. Svartvita arkivbilder från konstnärens egna arkiv och fotoalbum har färgsatts, filtrerats och kopierats. Tillsammans skapar de ett myllrande kollage fullt av detaljer.
Magassa vill inspirera betraktaren att tänka på sin egen familjehistoria och i utställningen har han även inkluderat bilder från sina vänner. Han bad dem välja bilder som symboliserar ett lyckligt ögonblick från deras barndom, och berättar själv så här om utställningen:
"A Love Supreme" är en konstnärlig kärleksmanifestation som utforskar identitet, arv och kärlek genom att sammanfläta min egen och mina vänners historia i form av vardagsbilder från uppväxt och våra familjearkiv. Gestaltningen vill uppmuntra kärlek och förståelse för olika identiteter, skapa en atmosfär av inkludering och gemenskap där alla röster är välkomna och lika värda”
Eric Magassa (född 1972) bor i Göteborg. Magassa arbetar med måleri, fotografi, video och kollage och aktiverar ofta utställningsrummet med karaktäristiska färgsättningar. I sin konst utforskar han frågor om identitet och mellanförskap. Tidigare utställningar omfattar bland annat Malmö Konsthall (2023), Göteborg Konstmuseum (2022) och Marres House for Contemporary Culture, Maastricht, Nederländerna (2021)
Marie-Louise Ekman visar två stora bilder på Zinkensdamms tunnelbanestation, ”2020” och ”En tusendels sekund”. För första gången visas nu hennes konst för resenärerna i Stockholms tunnelbana. Bilderna på Zinkensdamm är baserade på två målningar som Marie-Louise Ekman har bjudit in konstnären Max Olofsson att bearbeta digitalt. Det har varit ett helt nytt sätt för Ekman att arbeta på. På Zinkensdamm möter resenärerna två stora och detaljerade bilder i Ekmans typiska rutindelning. Målningarna är fulla med drömska, absurda och vardagliga detaljer som går att lägga ihop till nya berättelser om och om igen. De två verken tar fasta på hur elastisk kan kännas och hur livet är uppbyggt av många korta sammanlänkade ögonblick. Ögonblicken skapar sedan minnesbilder som dyker upp lite när som helst.
”Inne i huvudet sker tusentals förflyttningar under en tusendels sekund.
Huvudet är fullt av skeenden som rusar förbi i en så hög hastighet att de knappt uppfattas.
Med detta bagage i huvudet rör sig alla människor tillsammans, med varandra.” Säger Ekman.
Marie-Louise Ekman (född 1944) bor och verkar i Stockholm och är ett av Sveriges mest välkända konstnärskap. Hennes verksamhet sträcker sig från måleri, film och manusförfattande till teaterregi. Teaterns referenser dyker ofta upp som metafor i Ekmans konst.
Cia Kanthi (född 1984)har alltid intresserat sig för människors tillvaro. Innan hon blev konstnär utbildade hon sig till sjuksköterska och har fortsatt att arbeta inom vården parallellt med konsten. Hon ser det som två olika sätt att komma nära människor. På senare år har Kanthi fokuserat mycket på fotografi och rört sig ute i staden för att hitta platser, eller frizoner som hon säger, där människor från olika delar av staden kan röra sig fritt. Vad som händer i en stad när mörkret faller är en annan bild hon ofta återkommit till.
För utställningen på Mariatorget har Kanthi sammanställt två bildserier av sitt fotografiska material, en i färg och en i svartvitt. Fotoserien i färg fokuserar på unga människor i stadsrummet som firar sin student, en brytpunkt mellan barndom och det vuxna livet. Den svartvita serien ser konstnären också som en betraktelse över unga vuxna som bryter sig loss för att ta sig framåt eller vidare i livet. Att bilen återkommer som motiv i många bilder är ingen slump. För Kanthi symboliserar bilen ett privat rum mitt i staden, en slags frizon.
Cia Kanthi har en examen från Malmö Konsthögskola och har ställt ut på Malmö Konsthall, Carl Eldhs Ateljémuseum, Galleri Format, Galleri Celsius, Arbetets museum, Galleri Syster/Alta Art Space och Galleri CC.
Jeanette Hayes (född 1988) är en målare och multimediakonstnär baserad i New York. Hayes intresserar sig för att bevara icke-traditionella tekniker och populärkulturella bilder genom mer traditionella tekniker såsom måleri och kollage. Hon använder sig av samplingar och referenser både till konsthistorien och samtida trender. Hayes konst har visats internationellt, även i Sverige på Spritmuseet i Stockholm. På Gärdets tunnelbanestation kommer två bildsviter visas där Jeanette genom digitalt måleri tagit fasta på känslan av väntan som resenärer upplever på plattformen. Med underfundig humor och oväntade möten mellan olika tider och stilar bjuder bilderna in till att pausa i vår väntan och fundera på något annat en stund, konst till exempel.
Jeanette Hayes har samlat på bilder sedan hon var tonåring, både sådant hon hittat på gatan och sedan scannat och bilder som dykt upp på internet. Idag har hon ett stort bildarkiv och sätter ihop sina collage, teckningar och målningar med inspiration från den brokiga samling som hennes mappar innehåller. Hon inspireras av att blanda det fina med det fula, det vardagliga med det högtidliga.
Med digitala collage och måleri har hon skapat 20 stycken bilder från sitt bildarkiv till Gärdets tunnelbanestation. Utställningen är full av liv och karaktärer. Damer som tar paus på en bänk, seriefigurer, änglar, kossor och gamla grekiska skulpturer. Känslan är att allt och alla kan dyka upp i Hayes bilder. Alla vill de göra oss sällskap i väntan på nästa tåg. Var och en för sig är karaktärerna bekanta. Det som blir unikt i Hayes bilder är sättet hon sätter ihop de mest oväntade detaljerna. Och varje detalj har sina egna referenser för konstnären. Tillsammans skapar de humoristiska berättelser om vår samtida bildvärld och populärkultur.
Filippa Arrias (född 1971) är utbildad på Kungl. Konsthögskolan i Stockholm där hon också undervisat. Måleriet är centralt i Arrias arbete, som ofta utgör ett undersökande av vår uppfattning av tid och minne. I ett pågående projekt närmar hon sig sin familjs historia och ursprung genom arkivbilder från Surinam. Ett land som hon också besökt och där hon letat upp platserna från fotografierna och tagit nya bilder som i sin tur blivit målningar.
På Fridhemsplans nio bildytor i bildsviten ”Paramaribo tur och retur” kommer denna berättelse veckla ut sig. Dåtiden och nutiden ställs sida vid sida i en serie svartvita akvareller blandat med textstycken och oljemålningar i färg. Arrias har ställt ut både nationellt och internationellt, senast på Uppsala Konstmuseum 2020 och Botkyrka Konsthall 2022.
Arrias har delvis sitt ursprung i Surinam och reste dit för första gången 2022. I brist på egna personliga dokument från Surinam har Arrias letat efter arkivbilder som visar platser och relationer som hennes familjs historia kan utspelas genom. En historia som är typisk för många Surinameser. Med hjälp av arkivbilderna, framför allt från Surinams Museum, har Arrias sedan letat upp dessa platser, och låter samtida bilder blandas med arkivens.
Ämnen
Kategorier
Regioner
Kulturförvaltningen
Region Stockholm
Postadress: Box 38204, 100 64 Stockholm
Besöksadress: Södermalmsallén 36, plan 3
Telefon: 08-123 378 00
www.kultur.regionstockholm.se
www.facebook.com/kulturforvaltningen